I.Bite: Budžets ir atgriežams Ministru kabinetam pārstrādāšanai

Saeimas ārkārtas sēdē 3. novembrī deputāte Inga Bite izsakoties par likumprojektu “Par valsts budžetu 2016. gadam”: “Šodien, ierodoties uz Saeimas sēdi, mums bija iespēja aprunāties ar neapmierinātiem veselības un izglītības sistēmas darbiniekiem. Interesanti, ka veselība un izglītība arī tiek minētas kā šī sagatavotā budžeta projekta prioritātes. Es šodien vēlos pievērsties izglītības darbiniekiem, tādēļ paskatījos, ko par izglītību saka valdības un Saeimas apstiprinātie stratēģiskie plānošanas dokumenti, uz kuru īstenošanu taču it kā ir vērsti gan 2016. gada, gan turpmākie budžeti!”

 

Deputāte norāda, ka Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. gadamparedz:

  • skolotājam ir jābūt ne tikai sava priekšmeta pasniedzējam, bet daudzpusīgai, talantīgai personībai, kura palīdz, iedvesmo, sasaista dažādas jomas, sadarbojas, sniedz padomus un organizē;
  • sevišķi pirmsskolā un sākumskolā izglītībai jābūt vērstai uz bērna saskarsmes prasmju, individualitātes un zinātkāres attīstību;
  • lai skolotāja profesiju izvēlētos spējīgākie un talantīgākie jaunieši, jāceļ profesijas prestižs un jāpilnveido motivācijas sistēma;
  • lai nodrošinātu pieeju mūsdienīgam mācību procesam un informācijai, ir jāīsteno visu Latvijas skolu un bibliotēku digitalizācija.

Tomēr realitātē atbilstoši ministrijas izstrādātajam modelim:

  • skolotājam vienas talantīgās, iedvesmojošās un integrētās mācību stundas sagatavošanai atvēlētas 5 minūtes, bet pirmsskolas pedagogs vispār netiek uzskatīts par pedagogu;
  • par to pašu algu skolotājiem tiek piedāvāts novadīt trīs stundas nedēļā vairāk;
  • digitalizācija nav veikta, digitālās platformas izveide ir izgāzusies un tai paredzētie miljoni aizplūduši nezināmā virzienā, bet bibliotēkas skolās vairs nebūs pieejamas, jo netiek paredzēti bibliotekāri.

 

Arī “Nacionālais attīstības plānā 2014.-2020.gadam” rakstīts, ka mācību process un priekšmetu pasniegšana skolās tiek nodrošināta augstā līmenī, un jau ar pirmajām skolas dienām atraisa spējas un prasmes, gatavo jauno paaudzi nākotnē būt konkurētspējīgiem darba tirgū, bet realitātē “Vienotība”, palielinot minimālo algu, arvien vairāk tuvina skolotāju minimālās algas saņēmējam. Tā ir ņirgāšanās par skolotājiem, kuru izglītības iegūšanā un profesionalitātes nodrošināšanā aizvadītos gadus samaksas ziņā nu jau maz kas atšķir no neizglītota melnstrādnieka.

 

Deputāte arī atklāj, ka valsts budžeta prioritāte ir izglītības kvalitātes uzlabošana. Taču, turpinot līdzšinējo valdību “labākās tradīcijas” realitātē Izglītības un zinātnes ministrijai piešķirtie valsts budžeta līdzekļi 2016. gadam salīdzinājumā ar 2015. gadu ir samazinājušies. Premjere Laimdota Straujuma šīsdienas sēdē izteicās, ka šie līdzekļi tiks segti no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, caur priekšlikumiem uz otro lasījumu. Premjere gan aizmirsa piebilst, ka tas notiks tikai pie nosacījuma, ja skolotāji “norīs kārtējo krupi” ar nosaukumu “jaunais pedagogu atalgojuma modelis”.

 

“Mēs atrodamies izglītības darbinieku streika priekšvakarā. Streika, kāds Latvijā nav bijis pēdējos 15 gadus – ne krīzes gados, ne konsolidācijas laikā, ne laikā, kad skolotāji iznesa būtiskāko algu samazināšanas slogu”, norāda Inga Bite.

 

Turpinot savu runu, deputāte izsakās, ka izglītības sistēma Latvijā šobrīd balstās tikai un vienīgi uz skolotāju pašu iniciatīvu un entuziasmu. Ministrija, kuras galvenais uzdevums ir sniegt atbalsti, realitātē skolotāju darbam tikai traucē. Un traucē būtiski – ierobežojot, normativizējot un ņirgājoties. Latvijas iedzīvotāji ir pacietīgi. Un skolotāji, pateicoties savam darbam, ir īpaši pacietīga Latvijas sabiedrības daļa. Tomēr katra pacietība reiz beidzas. Pēdējā laikā bieži dzirdēts, ka izglītība – tas nav “stāsts” par skolotājiem, bet gan par skolēniem. Izglītības sistēma esot jāveido priekš skolēniem, nevis skolotājiem. Tam var piekrist. Tomēr motivēts un iedvesmots skolēns ir iespējams vienīgi skolā, kurā ir motivēts un iedvesmots skolotājs. Skolēnam acis par izzināmo var spīdēt vienīgi tad, ja acis spīdēs skolotājam. Tāpēc cienīgu darba apstākļu un atalgojuma nodrošināšana skolotājiem ir labākais un arī vienīgais veids, kā nodrošināt izglītības kvalitāti Latvijā.

 

Nobeigumā Inga Bite kolēģus Saeimā aicina likumprojektu neatbalstīt, jo 2016. gada budžeta trešajai prioritātei, proti, izglītībai nauda netiek paredzēta. Šis budžets ir atgriežams Ministru kabinetam pārstrādāšanai.