V.Krūmiņš: Izglītības reformas zemūdens akmeņi – vai par kļūdām maksās bērni?

Ko patiesībā slēpj izglītības reforma? Uz kādiem zemūdens akmeņiem jaunajā mācību gadā klups pedagogi, vecāki un bērni? Un vēl pēc laiciņa atjēgsies politiķi?

 

Skaļi tiek diskutēts tikai par mācību satura izmaiņām jeb kompetenču izglītības ieviešanu, kamēr patiesībā fonā tiek klusītēm iestrādāti savu kļūdu labojumi, piesegti  nepopulāri nepatīkami jautājumi un, rodas iespaids, ka arī slēptas privāta biznesa intereses!

Pēc,, Vispārējā izglītības likuma” pieņemšanas, kuru, visticamāk, atbalstīs šoceturtdien, turpmāk vispārizglītojošās pamatskolās un vidusskolās mācīsies visi – arī tai skaitā tā saukto “reorganizēto”, bet patiesībā slēgto skolu audzēkņi. Sastāvs būs raiburaibais! Vispārējās iekļaujošās izglītības ietvaros  vispārizglītojošajām skolām būs jāuzņem slēgto internātskolu uz ielas izmestie audzēkņi, kā arī daļa audzēkņu no izglītības iestādēm bērniem ar speciālām vajadzībām un speciālajām skolām.  Izskatās, ka IZM Kārlis Šadurskis speciālajās skolās grib atstāt tikai tos bērnus, kuri paši līdz vispārizglītojošām skolām nevar ne aiziet, ne arī kāds viņus tur var nogādāt! Savukārt pedagoģiskās korekcijas programmas, kas palīdzētu sniegt papildu nepieciešamo atbalstu skolēniem, lai tie veiksmīgi iekļautos mācību procesā, Izglītības ministrija ir likvidējusi.

 

Jautājums ir, kā ar to visu galā tiks skolas, jo, kā zināms, daudzi bijušie internātskolu audzēkņi pirms tam mainījuši skolas ne vienu reizi vien (pat līdz 8 reizēm). Bērni ar uzvedības problēmām, vajadzību pēc uzraudzības 24h vai prasībām pēc īpašas metodoloģijas turpmāk nonāks vispārizglītojošās skolās, kur ir standarta kritēriji, prasības un … jā, turpmāk būs arī lielāks skolēnu skaits – par katru cenu, Šadurska cenu! Kā skolotāji spēs vienlaikus pievērst nemitīgu uzmanību bērniem ar īpašām vajadzībām un vienlaikus strādāt ar pārējiem audzēkņiem? Kā tas iespaidos skolas vidi un mikroklimatu klasē, un, galu galā, arī sekmes un izglītības kvalitāti kopumā?

 

Nav atbildēts jautājums, kā bērnus ar speciālajām vajadzībām varēs integrēt iekļaujošās izglītības programmās vispārizglītojošās skolas vidē. Šiem bērniem ir vajadzīga speciāla pieeja, sociālie pedagogi, logopēdi, psihologi, pielāgotas telpas … Vai šie speciālisti, aprīkojums un mācību līdzekļi būs pieejami parastajās skolās jau nākamgad vai aiznākamgad? Kāda būs iespēja piesaistīt šos speciālistus un kas par to maksās? Vai klasē ar 25 tik dažādiem skolēniem viens skolotājs tiks galā ar veicamajiem uzdevumiem? Un tie ir tikai daži jautājumi, kas rada nopietnu satraukumu pedagogos un vecākos, tomēr galvenais, ka ministram viss ir skaidrs!….

 

Uzskatu, ka reforma ir sasteigta, nepārdomāta un izteikti avantūristiska! Tās aizsegā turklāt tiek slēptas pārējās darbības, kuras netiek pat pieminētas, kur nu vēl izdiskutētas. Laiks rādīs, kas būs pareizi, kas nē, bet sekas jau būs neatgriezeniskas un ļoti žēl, ka šajos Izglītības Ministra eksperimentos ir iesaistīti bērni, tai skaitā ar speciālajām vajadzībām,  bērni bez vecākiem un bērni, kuri ne jau savas vainas pēc ir kļuvuši par dzīvē atstumtajiem – ar veselības traucējumiem un citām problēmām.

 

Latvijas Reģionu apvienība iestājās PRET internātskolu likvidēšanu un vismaz uz gadu izdevās tās pasargāt. Tāpat arī esam pret pedagoģisko korekciju programmu likvidēšanu – jo skolu vai programmu “nobeigšana” nenozīmē, ka bērni ar īpašām vajadzībām kaut kur izgaisīs. Komisijas sēdes laikā IZM pārstāve augstprātīgi norādīja, ka tas esot tikai nepilns procents no skolēniem, bet tie ir vairāk nekā 800 bērni! Tās ir 3 lauku vidusskolas. Un vai ministrijai ir tiesības atstāt uz ielas kaut 1 bērnu? Es uzskatu, ka ir jāatbild par katru. Un jāatbild ar savu galvu, ar amata zaudēšanu, ja nepieciešams. Bērniem jābūt svarīgākiem par ierēdni, kurš neprot vai nevēlas veikt savu darbu!

Liepājā jau ir pirmie vecāku protesti! Un kas notiks, kad ministra reformas “ceļu rulli “ pilnā apjomā uzsāks savu gaitu un būs redzamas visas kļūdas, neizdarības un ļaunprātības?

 

https://www.liepajniekiem.lv/zinas/sabiedriba/sasteigtu-lemumu-nebus-220145

 

Varis Krūmiņš, Latvijas Reģionu apvienības 12.Saeimas deputāts, pedagogs un ilggadējs basketbola treneris